Deweloperzy wierzą w przyszłość i budują
To będzie ciekawa zima na rynku budownictwa mieszkaniowego. Łagodna pogoda sprawia, że dzieje się więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a dobre wyniki sprzedażowe deweloperów pozwalają im z optymizmem spoglądać na najbliższych kilka kwartałów.
W listopadzie br. deweloperzy rozpoczęli budowę 5838 mieszkań – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, którym przyjrzał się Home Broker. I choć jest to liczba o skromniejsza od październikowej, to nie ma powodów do obaw, bo przecież późnojesienne i zimowe miesiące to zawsze czas uspokojenia na rynku. Ale wystarczy spojrzeć na ten wynik w dłuższym terminie i porównać go do listopada ubiegłego roku, by wyglądał lepiej. W relacji do analogicznego okresu rok temu liczba rozpoczętych przez deweloperów budów wzrosła bowiem o prawie 20 proc., co z jednej strony jest zasługą łagodnie obchodzącej się w tym roku z nami aury, a z drugiej optymizmem deweloperów, którzy widząc duże zainteresowanie mieszkaniami w tym roku postanowili zaspokoić popyt nowymi inwestycjami.
Spoglądając na rozpoczynane budowy w dłuższej perspektywie również widać ożywienie. Przez ostatni rok deweloperzy rozpoczęli budowę 67,4 tys. mieszkań, co jest liczbą o 32,3 proc. większą niż rok wcześniej i 1,4 proc. większą w zestawieniu z poprzednim miesiącem. Od ponad dwóch lat deweloperzy nie budowali tak wiele, jednak wtedy mogło to być spowodowane pośpiechem w rozpoczynaniu inwestycji w związku z wchodzącą w życie tzw. ustawą deweloperską.
Podobnie zresztą wygląda sprawa z pozwoleniami na budowę. Przez ostatnich 12 miesięcy deweloperzy otrzymali ich 76,7 tys. Pomijając moment rozpoczęcia działania w/w ustawy, poprzednio tyle pozwoleń wydawano w połowie 2009 r. W samym listopadzie firmy budujące mieszkania na sprzedaż otrzymały 5,9 tys. pozwoleń na budowę, to jest o 73 proc. więcej niż przed rokiem.
Stabilizację obserwujemy póki co w liczbie mieszkań oddanych do użytkowania. Od początku grudnia 2013 do końca listopada 2014 r. deweloperzy oddali 59,6 tys. lokali, to jest o 2,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie zakończonym rok temu. W samym listopadzie oddanych mieszkań było 6,6 tys.
Wprawdzie od początku 2015 r. kupując mieszkanie na kredyt trzeba będzie dysponować 10-proc. wkładem własnym (obecnie jest to 5 proc.), ale dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują na to, że deweloperzy nie obawiają się o spadek popytu. Świadczą o tym zarówno liczba uzyskiwanych pozwoleń na budowę, jak i rozpoczynanych nowych inwestycji. Rozpoczynając wiele budów przedsiębiorstwa budowlane chcą nadrobić zaległości sprzed kilku lat. Efektem spowolnienia sprzed dwóch lat jest fakt, że dziś liczba oddawanych przez deweloperów mieszkań nie imponuje. W 2009 r. oddano ponad 72 tys. lokali, w ostatnich 12 mies. było to mniej niż 60 tys. nieruchomości.
Aktywność deweloperów okresach 12-miesięcznych
Źródło: obliczenia Home Broker, na podst. danych GUS
Obecnie do kupna mieszkania klientów zachęcają m.in. niskie stopy procentowe zwiększające dostępność kredytów i obniżające atrakcyjność bankowych lokat, ale nie bez znaczenia jest też program rządowych dopłat Mieszkanie dla Młodych, który oferuje dofinansowanie do kredytu młodym osobom kupującym swoje pierwsze mieszkanie na rynku pierwotnym.
Marcin Krasoń, Home Broker
Może to Ci się spodoba
Jakie jest najlepsze oświetlenie do sypialni?
Sypialnie to zazwyczaj mniejsze pomieszczenia w mieszkaniu lub domu, w których nie musimy mieć zbyt wielu rzeczy. Mimo wszystko potrzebne będzie kilka sprzętów. Po pierwsze, niezbędne jest łóżko z poduszkami
Mniej niż 20 proc. firm korzysta z chmury
Jedynie 29 proc. krajowych firm korzysta w swojej działalności z technologii mobilnych, 18 proc. – z chmury obliczeniowej, a tylko 8 proc. z dużych zbiorów informacji oraz ich analizy (big data) – wynika z badania IDC
Poczta Polska walczy o klientów wśród sprzedawców internetowych. Spółka chce do 2020 r. podwoić przychody na rynku paczkowym
Dla sprzedających przez internet Poczta Polska uruchomiła nową ofertę, obejmującą dostarczenie przesyłki, jej opakowanie i ubezpieczenie. Ma to wzmocnić pozycję spółki na rynku e-commerce. Zgodnie ze strategią Poczty Polskiej do 2020 roku
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!