Rośnie liczba przesyłek kurierskich z Polski do Chin, Afryki Północnej i Emiratów Arabskich
Niemcy są głównymi adresatami zagranicznych przesyłek kurierskich – wynika z danych DHL Express, realizującej międzynarodowe przesyłki ekspresowe. To nie powinno dziwić, bo zachodni sąsiedzi są naszym głównym partnerem handlowym. Zaskakująca jednak jest bardzo wysoka dynamika kierunków pozaeuropejskich. Polacy wysyłają coraz więcej paczek do Chin, Japonii, krajów Afryki Północnej i Emiratów Arabskich.
– Polacy chcą obecnie dotrzeć do wielu krajów spoza Unii Europejskiej – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express w Polsce. – Wszyscy doskonale wiedzą o znaczącym imporcie produktów z Chin. Okazuje się jednak, że jest także bardzo duży i szybko rosnący eksport. Dobrze rozwija się również wymiana towarowa z Emiratami Arabskimi oraz z Japonią.
Jak wynika z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w okresie styczeń – maj 2016 roku eksport (w cenach bieżących) wyniósł blisko 319 mld zł, a import – 306 mld zł. To wzrost odpowiednio o 4,7 proc. oraz o 3,5 proc. względem analogicznego okresu 2015 roku. Dodatnie saldo ukształtowało się więc na poziomie 12,8 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było o 4 mld niższe.
Udział krajów rozwiniętych w eksporcie wyniósł ogółem 87,6 proc. (w tym do krajów Unii Europejskiej 81,0 proc.), a w imporcie – 67,3 proc. (w tym UE – 60,4 proc.), wobec odpowiednio 86,1 proc. i 67,3 proc.
– Najwięcej paczek firmy polskie zdecydowanie wysyłają na rynki europejskie – zauważa Tomasz Buraś. – Tak jak w przypadku eksportu całej gospodarki tak również w sektorze przesyłek największym odbiorcą są Niemcy.
Udział tego kraju w krajowym eksporcie, według GUS, w ciągu pierwszym pięciu miesięcy roku po raz kolejny się zwiększył. W porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. był wyższy o 0,3 pkt proc. i wyniósł 27,2 proc. (udział importu wzrósł o 0,4 pkt proc. do 23,2 proc.). Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 15,6 mld zł wobec 14,5 mld zł przed rokiem.
Największymi odbiorcami – poza Niemcami – polskich produktów są inne europejskie kraje: Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy i Holandia.
– Już następne rynki przesyłek zagranicznych niekoniecznie odzwierciedlają strukturę krajowej sprzedaży zagranicznej, bo w pierwszej piątce są na przykład Chiny, czyli rynek azjatycki – mówi Tomasz Buraś. – Bardzo duża jest także dynamika wzrostu na takich kierunkach jak Afryka Północna, Emiraty Arabskie, Dubaj. Notujemy również duży przyrost przesyłek do Ameryki Południowej i niektórych krajów azjatyckich. Pod tym względem UE więc niekoniecznie przoduje.
Według GUS w I kwartale tego roku eksport do Chin wyniósł 1,74 mld zł, a import – ponad 23 mld zł. Wartość wymiany handlowej ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi to odpowiednio 674 mln i 105 mln zł. Eksport do Afryki Północnej sięgnął prawie 1,25 mld zł, a import – 685 mln zł.
Jak podkreśla Buraś, tylko za pośrednictwem DHL wysyłanych jest tysiące sztuk przesyłek dziennie. W skali całego kraju będą to dziesiątki i setki tysięcy. Statystyki operatora pokazują, że najczęściej wysyłanymi rzeczami są kosmetyki, elektronika, części samochodowe i odzież.
– Myślę, że w przypadku przesyłek największym zaskoczeniem jest to, że Polska będąca tradycyjnie krajem importu staje się powoli obszarem szybko rosnącego eksportu – twierdzi Tomasz Buraś.
Może to Ci się spodoba
Zarządy firm i szeregowi pracownicy muszą wiedzieć więcej o ochronie informacji
Rolą dyrektorów IT jest również edukowanie członków zarządu w zakresie zapewnienia ochrony informacji w firmie. Ujawnienie danych powierzonych przez kontrahentów może narazić firmę nie tylko na utratę klientów i straty wizerunkowe, lecz także na odpowiedzialność
Domy z kontenerów – cena, projekt, realizacja. Ile trzeba zapłacić za dom z kontenerów?
Najbardziej palącym pytaniem w przypadku osoby planującej budowę domu kontenerowego jest „ile to kosztuje?” Budowa mieszkania kontenerowego będzie zdecydowanie tańsza niż budowa budynku stacjonarnego na standardowych podmurowaniach. Koszt domu kontenerowego
Po siedmiu miesiącach import samochodów używanych wzrósł o ponad 13 proc
11 lat i 8 miesięcy – to średni wiek importowanego w tym roku samochodu osobowego. To o 10 miesięcy więcej niż w 2015 roku – wynika z raportu Samar. Import w okresie od stycznia do lipca
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!