Zaufanie zagranicznych klientów – bezcenne
Jak cenni są klienci dla branży e-commerce? Czy nabywcy zagraniczni doceniają polski rynek towarów? I czy polscy sprzedawcy interesują się zagranicznymi rynkami zbytu?
Parametry rynku
Obecnie przychody polskich sklepów internetowych szacuje się na ok. 25 mld zł. Z tego spora część to sprzedaż zagraniczna, która zwiększa się dynamicznie z roku na rok. Dochody ze sprzedaży transgranicznej przyrastają o ok. 45% rocznie, podczas gdy sprzedaż na terenie kraju zwiększa się o ok. 10% na rok.
Biorąc pod uwagę relatywnie niską wartość złotego oraz rosnący poziom obsługi klientów zagranicznych przez polskie e-sklepy można przewidywać, iż zainteresowanie międzynarodowych odbiorców będzie rosło jeszcze intensywniej.
Intensyfikacja sprzedaży i eliminowanie ryzyka
Rynki zagraniczne to kusząca perspektywa dla polskich sprzedawców w internetowej sieci. Kusząca z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy jest oczywisty, zwiększona liczba klientów to większe zyski ze sprzedaży. Druga, o której myśli się rzadziej to zmniejszenie ryzyka odpływu klientów.
W ostatnich miesiącach zwiększyło się zainteresowanie zagranicznych inwestorów polskim rynkiem internetowym. Powodem jest nasz olbrzymi potencjał nabywczy. Aż 17 mln Polaków robi zakupy w sieci. Z raportu przygotowanego przez Gemius wynika, że choć 45% rodaków deklaruje zakupy w polskich sklepach internetowych, to 13% zaopatruje się u zagranicznej konkurencji. Wejście zagranicznych firm na polski rynek może oznaczać uszczuplenie liczby klientów.
Alternatywne rynki zbytu
Przedstawiciele firmy NoweKolory.pl wdrażającej wygodne rozwiązania dla polskich e-sklepów za granicą od dawna sugerują, by kierować sprzedaż na inne obszary. Jak wynika z doświadczenia firmy, obiecujące są nie tylko popularne rynki niemiecki, czy brytyjskie, ale również te rzadziej eksplorowane. Do perspektywicznych można zaliczyć rynek fiński, włoski, czy rumuński. Tamtejsza klientela jest otwarta na oferty zagranicznych dostawców. Od asortymentu sklepu i gotowości sprzedawców zależy tylko wybór kierunku ekspansji.
Wyzwanie dla polskiej branży e-commerce
Wykorzystanie potencjału międzynarodowych klientów wymaga zmiany nastawienia i modyfikacji sprzedaży. Takie działanie może się jednak opłacać, a na efekty podjętych decyzji nie trzeba czekać całymi miesiącami. Zagraniczni klienci przy wyborze dostawcy kierują się podobnymi kryteriami, co Polacy. Jak przyznaje 45% rodaków korzystających wyłącznie z krajowych e-sklepów, nie robią oni zakupów za granicą z uwagi na wyższe koszty przesyłki i barierę językową. Wyzwaniem jest więc maksymalne upodobnienie się do e-sklepów działających na lokalnym rynku, tak by klient nie odczuwał negatywnych skutków zakupów u polskiego sprzedawcy.
Pierwsze kroki w kierunku sprzedaży transgranicznej
Korzystając z podpowiedzi polskich nabywców należy zadbać o obcojęzyczną witrynę sklepową, najlepiej z domeną przypisaną do danego kraju. Ważnym elementem sprzedaży międzynarodowej jest utrzymywanie kontaktu z klientem w jego języku. O ile to możliwe należy zadbać, aby osoba kontaktująca się w imieniu sprzedawcy z nabywcą posługiwała się językiem biegle, znała lokalne zwroty, zwyczaje, itp.
Drugim aspektem jest obniżenie kosztów przesyłki. Konieczne jest wypracowanie takich rozwiązań, które gwarantują możliwie najniższą cenę transportu przy zachowaniu dogodnych (szybkich) terminów realizacji zleceń.
Inną barierą, o której nie wspomniano w raporcie przygotowanym przez Gemius jest ograniczona ilość sposobów płatności. Aby zapewnić klientom pełen komfort warto otworzyć rachunek bankowy w kraju, do którego kierowana jest sprzedaż. Zapewni to nabywcom możliwość płatności w krajowej walucie i ograniczy koszty przewalutowania.
Rzadko wspomina się też o aspekcie podatkowym. Jeśli sprzedaż kierowana jest do krajów o niższej stawce podatku VAT można przemyśleć, czy nie warto byłoby zarejestrować się jako płatnik VAT w państwie przeznaczenia dostawy. Kilkuprocentowa różnica w stawce podatkowej może znacznie zaważyć na konkurencyjności sklepu na tle lokalnego rynku podaży.
To tylko kilka wybranych aspektów, które trzeba opracować i wdrożyć w życie, by skutecznie konkurować z firmami zagranicznymi. Pozostaje jeszcze cała sfera działań marketingowych. Więcej o możliwościach jakie oferują międzynarodowe rynki i strategii, którą warto przyjąć można dowiedzieć się od ekspertów NoweKolory.pl.
Może to Ci się spodoba
Inflacja wróci pod koniec roku. RPP słusznie pozostawiła stopy bez zmian
Dobrze, że Rada Polityki Pieniężnej na razie nie zmienia stóp procentowych – uważa Piotr Bujak, szef zespołu analiz makroekonomicznych PKO BP. Jego zdaniem kolejna obniżka mogłaby bowiem zaszkodzić złotemu. Główna stopa procentowa w dalszym ciągu pozostaje na
UKE uruchomiło wyszukiwarkę usług szerokopasmowych
Wyszukiwarka infrastruktury i usług szerokopasmowych uruchomiona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej służyć ma zarówno dostawcom, jak i odbiorcom usług telekomunikacyjnych. Z jednej strony ułatwi klientom porównanie dostępnych ofert, z drugiej zoptymalizuje ofertę firm i pomoże w wyborze
Najnowsze aplikacje mobilne jak Prisma czy Pokemon Go niebezpieczne dla użytkowników
Nowe aplikacje dostępne na smartfonach oferują np. obejrzenie swojego wizerunku w różnych malarskich stylach lub zabawę na granicy świata rzeczywistego i wirtualnego. Należy jednak pamiętać o tym, że obok rozrywki istnieje również ciemna
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!