Zmiany w prowadzeniu sklepów internetowych

Zmiany w prowadzeniu sklepów internetowych

Coraz więcej małych przedsiębiorstw, które oferują sprzedaż detaliczną, decyduje się na przeniesienie swojego biznesu ze sklepów stacjonarnych do internetu. Mniejsze koszta działalności są główną tego przyczyną, ale nie mniej ważny jest szerszy zasięg i możliwość dotarcia do znacznie większej grupy odbiorców. Ale przedsiębiorcy powinni na bieżąco monitorować prawo, bo w tym roku pojawiły się zmiany dotyczące prowadzenia sklepów w cyberprzestrzeni.

Chociaż o zmianach obowiązujących przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe mówi się od kilku miesięcy, to i tak wielu z nich jest zdziwionych. Dlatego wraz z biurem rachunkowym kogniatariat.pl, które zajmuje się prowadzeniem finansów wielu firm, w tym sklepów internetowych, postanowiliśmy przybliżyć wszystkie zmiany i wyjaśnić je.

Od kiedy obowiązują zmiany?

Zaczniemy od przypomnienia, że zmiany, o których będzie mowa w artykule obowiązują od 25 grudnia 2014 roku. Data ta jest też datą wprowadzenia w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiego, które zostały stworzone już w 2011 roku. Wszystkie zmiany dotyczą praw konsumenta. Dyrektywa europejska pozwoliła ujednolicić wszystkie przepisy, które do tej pory były niejasne lub się nawzajem wykluczały. Dzięki niej zakupy w internecie staną się bezpieczniejsze, a także będą zgodne z zasadami uczciwej konkurencji.

Czego dotyczą zmiany?

Zmiany w przepisach dotyczące prowadzenia sklepów internetowych nakazują im właścicielom zmiany w podejściu do klientów i przedstawienia konsumentom ich praw. Przyjrzyjmy się więc wszystkim składnikom, których dotyczą zmiany.

Cena produktu

Przy każdym produkcie powinna znaleźć się jego cena. W niej powinny być zawarte m.in. opłaty celne czy podatku. Przy cenie danego produktu winna być również uwzględniona informacja o kosztach dostawy (czy są one wliczone w cenę czy też nie). Koszt produktu to również dobre miejsce na poinformowanie klienta o możliwych sposobach płatności, jak i terminie zapłaty.

Opis produktu

Jeśli kupujący nie ma możliwości zobaczenia produktu na żywo, powinien otrzymać jego dokładny opis. Należy zawrzeć w nim wszystkie cechy szczególne, jak np. materiał wykonania, stan (produkty nowy czy używany), nazwa producenta, model i wszystkie specyfikacje techniczne dotyczące produktu.

Dane adresowe i kontaktowe sklepu internetowego

Kiedyś właściciele sklepów internetowych podawali na stronie tylko dane kontaktowe. Teraz taka informacja nie wystarczy do zidentyfikowania firmy. Musi się znaleźć na stronie także numer NIP, REGON, numery wpisu do ewidencji, a także nazwa organu, która zarejestrowała działalność. Nie rezygnujmy przy tym z podania każdej formy kontaktu (numer telefonu, adres e-mail, nazwa strony na Facebooku itd.).

Dostawa zamówienia

Konsument dokonujący zakupów musi wiedzieć, w jakim czasie może się spodziewać wysyłki. Sprzedawca powinien zaplanować wysyłkę niezwłocznie, ale ma na to maksymalnie 30 dni (jednak w praktyce zapis ten stosują wyłącznie sklepy przygotowujące produkt na zamówienie).

Odstąpienie od transakcji

Zgodnie z dyrektywą każdy nabywca towaru może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu, jeśli został o tym poinformowany. Jeśli e-sklep tego nie zrobił, towar można zwrócić w ciągu 12 miesięcy i otrzymać nie tylko zwrot wartości produktu, ale też koszty wysyłki.

Zobowiązanie do zapłaty

W każdym sklepie internetowym możemy znaleźć przycisk “do zapłaty”. Jednak zgodnie z nowymi przepisami, przy takim przycisku powinien się znaleźć napis “zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Samo brzmienie tego wyrażenia może być inne, ale powinno być ono jednoznaczne dla kupującego, że dokonując zamówienia, jest on zobowiązany do uiszczenia za nie opłaty. Zapis ten chroni w tym wypadku również sprzedających, którzy mogą nie realizować zamówienia, dopóki nie zostanie ono opłacone.

Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinien zapoznać się z tymi zmianami i uwzględnić je w regulaminie swojego sklepu. Jeśli do tej pory takiego regulaminu nie było stworzonego, jest to najwyższa pora na nadrobienie zaległości.

Wiecej informacji na: http://www.kognitariat.pl/o-nas/

Previous Mini-website - nowy sposób na reklamy banerowe
Next E faktura, czyli nowoczesny biznes

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Social media coraz ważniejsze dla kampanii społecznych

Monitoring mediów przestaje być narzędziem wykorzystywanym wyłącznie w marketingu i działaniach PR-owych. W biznesie może posłużyć do rozwijania działalności, prognozowania rynkowych trendów i wspomagania obsługi klienta. Coraz częściej monitoring wykorzystują też fundacje i organizacje

Wiadomości 0 Comments

Rezerwacja usług kosmetycznych online – to się sprawdza!

Platformy do rezerwacji usług online cieszą się niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego – umawianie się na wizytę do lekarza za pośrednictwem sieci jest niezwykle wygodne. Nie mówiąc już o zamawianiu jedzenia

Wiadomości 0 Comments

Umowa o pracę musi zostać podpisana przed rozpoczęciem jej świadczenia

Obowiązujące od 1 września przepisy mają skończyć z tzw. syndromem pierwszej dniówki. Teraz umowa o pracę musi być podpisana przed rozpoczęciem jej świadczenia. To zmniejszy patologię na rynku pracy i szarą strefę w zatrudnianiu

1 Comment

  1. Paweł
    14 maja, 17:22 Reply
    No niestety Polskie prawo jest fatalne, ciagle jakieś zmiany na których dostosowanie przedsiębiorca dostaje bardzo mało czasu :/

Zostaw odpowiedź